Во одлука што предизвика шок во Европа, Уставниот суд на Полска во четвртокот одлучи дека законите на земјата имаат предност пред оние на Европската унија. Долгоочекуваната одлука вели дека некои делови од договорите и судските одлуки на ЕУ се во спротивност со највисокиот полски закон.
Јакуб Јарачевски, координатор за истражување во Демократија репортинг, го нарече потегот „масовна ескалација на кризата за владеење на правото во Полска”.
„Ова е без преседан. Имаме земја -членка на ЕУ која вели дека владеењето на правото, една од главните идеи на заедничкиот правен поредок на Европската унија, е делумно неефикасно во Полска. Ова не се случило порано”, изјави тој.
Лоран Пех, професор по европско право на Универзитетот Милдсекс, ја спореди одлуката со „нуклеарен напад врз правниот поредок на ЕУ”.
„Штом ќе се објави одлуката, полските судии ќе треба да изберат помеѓу кршење на правото на ЕУ или непочитување на уставот. Значи, ако не го прекршат правото на ЕУ, бидејќи имаат обврска да ги применуваат стандардите на ЕУ за владеење на правото според договорите , ќе се соочат со дисциплинска постапка, а можеби и со кривична постапка”, изјави Печ.
Полската пресуда предизвика остра осуда од извршната власт на ЕУ и главните партии во Европскиот парламент. Европската комисија рече дека одлуката „предизвикува сериозна загриженост” и Варшава да очекува силен одговор од Брисел.
„Комисијата нема да се двоуми да ги искористи своите овластувања според Договорите за заштита на еднаквата примена и правото на Унијата”, се вели во соопштението.
ЕУ никогаш не видела судство на земја -членка толку отворено да се спротивставува на темелите на блокот. Што ќе значи тоа во пракса?
Од каде дојде одлуката?
Откако десничарската Партија на правото и правдата дојде на власт во Полска во 2015 година, таа беше обвинета за преземање чекори за контрола на судството, вклучително и поставување лојалисти во тело за именување судии, принудувајќи некои судии од Врховниот суд да се пензионираат.
Во март, Европскиот суд одлучи дека новите правила на Полска за именување судии во Врховниот суд може да го прекршат правото на ЕУ што има предност. Пресудата на Европскиот суд ја обврзува владата да се откаже од новите одредби и да ја почитува независноста на судството.
Ова го натера полскиот премиер Матеуш Моравјецки да побара од Уставниот суд да започне со ревизија на владеењето на правото, што започна во јули.
Мнозинството во Судот во четвртокот изјавија дека членството на Полска во ЕУ од 2004 година не му дава на Европскиот суд на правдата врховна правна моќ и не значи дека Полска го префрли својот суверенитет на правото на ЕУ. Во него се наведува дека ниту еден државен орган во Полска не би се согласил на надворешно ограничување на неговите овластувања.
Печ нагласи дека одлуката ја донел „нелегален” суд, кој е на удар на критики поради недостаток на независност.
„Уставниот суд во Полска е широко опишан како марионетски суд. Значи, ова навистина не е сериозен суд. Тоа во суштина го направи она што владејачката партија сакаше да го направи судот, имено за да спречи примена на стандардите на правото на ЕУ во Полска”.
Џералд Кнаус, претседател на тинк-тенк за Европска иницијатива за стабилност, ја наведе пресудата на Европскиот суд за правда во јули во врска со „структурниот колапс” на полското судство, што „повеќе не дозволува појава на независност и непристрасност на правдата и довербата што судовите мора да инспирираат во демократско општество или да го отфрлат секое разумно сомневање во главите на поединците.
За Кнаус, полската одлука „изненадувачки нема да биде многу важна” и целото прашање е дали одлуката на Европскиот суд од јули ќе биде извршена.
Како може Брисел да одговори?
Експертите интервјуирани од Еуроњуз рекоа дека ЕУ има широк спектар на правни, финансиски и политички инструменти за да одговори на полската пресуда.
Европската комисија се уште не ја отклучи исплатата на земјата од милијарди евра од фондот на ЕУ за обновување од Ковид. Може да одбие регистрација за 57 милијарди евра наменети за Полска.
„Ова се големи пари што тие ги очекуваа и не можам да видам како тие пари ќе бидат исплатени сега со оваа одлука”, рече европратеникот од Зелените, Даниел Фројнд.
Европската комисија може да го условува финансирањето на ЕУ со почитување на основните вредности на ЕУ, како што се владеењето на правото и независноста на судството. Но, допрва треба да добие одобрување од Европскиот совет, во кој се вклучени лидерите на ЕУ.
„Правилото за плаќање на сите фондови на ЕУ е дека кога нема функционален правосуден систем, парите не можат да течат. Значи, Комисијата има релативно брза рачка што може да ја повлече, така што парите веднаш ќе престанат да течат додека правдата не е соодветно вратена во Полска”.
Од правна страна, Кнаус за Еуроњус рече дека Европската комисија „веќе го направи најважното нешто со тоа што отиде до Европскиот суд на правдата со постапки за прекршување”. Сега, додаде тој, ЕК мора да се врати пред Европскиот суд и да побара од неа да ја спроведе својата одлука со парична казна.
Јарачевски за Еуроњус рече дека Европскиот суд на правдата има голем број на нерешени предмети против Полска и дека може да ги види како можност да ги суспендира, на пример, заедничките механизми за судска соработка со Варшава.
„Исто така, другите земји -членки на ЕУ би можеле да преземат акција, не само политички, туку и да покренат тужби против Полска пред Судот на ЕУ на правдата за оштетување на владеењето на правото и оштетување на општиот правен поредок на ЕУ”, рече Јарачевски. Тој наведува неодамнешен преседан кога Чешка ја упати Полска до Европскиот суд на правдата за еколошка штета.
„Мислам дека во последните шест до девет месеци видовме зголемување на одлучноста на ЕУ, тие почнаа да преземаат порешителни дејствија и почнаа да спроведуваат повеќе постапки за прекршување и почнаа да се будат”, рече Гарван Волш, поранешен советник за надворешна политика на Британската конзервативна партија и претседател на непрофитната непрофитна организација со седиште во Брисел Unhack Democracy.
„Брисел мора да стои цврсто, не може да стане збор за разумен компромис. Ако Полскиот Уставен суд продолжи како што беше досега, тогаш ќе следат многу други уставни судови и тоа ќе ги поткопа принципите на правото на ЕУ воспоставени во 1960-те и 1970-те години на минатиот век”, рече Волш за Еуроњус.
Кнаус додаде дека „ефективната комуникација” и од извршната власт и од влијателните земји-членки на ЕУ ќе биде од суштинско значење за да и се пренесе на полската јавност дека нејзините чекори за да го поддржи правото на ЕУ не се анти-полски, туку дека тој „нема друг избор” освен да реагира на такво егзистенцијално прашање.
Дали е ова првиот чекор на Полексит?
Неколку гласови во Брисел велат дека полската пресуда ја доближила земјата до таканаречениот Полексит.
„Се чини дека Полексит станува неизбежен од правниот поредок на ЕУ. Тоа ефикасно ја прави соработката невозможна”, рече европратеничката Софи ин’т Велд.
Владиниот портпарол Пјотр Мулер рече дека казната нема влијание врз области од договорите на ЕУ како што се конкуренција, трговија, заштита на потрошувачите и размена на услуги и стоки. Тој тврди дека врховните судови во Германија, Франција, Шпанија и други земји на ЕУ, исто така, го поддржуваат владеењето на националното право.
За Печ, Полексит веќе почна.
„Ова почна уште во јули, кога тие ја негираа валидноста на сите наредби на Судот на правдата”, рече професорот по право за Еуроњус. „Ова едноставно не е прифатливо или компатибилно со членството во Европската унија.
„Не би го именувал овој Полексит како излез на Полска од Европската унија”, инсистираше Јарачевски. Таквото излегување не би било популарно решение, бидејќи приближно 80 отсто од луѓето во Полска го поддржуваат членството на земјата во ЕУ.
Она што мислам дека може да се случи е еден вид „правен Полексит”, отстранување на Полска од делови од правната сфера на Европската унија, што ја прави земја која не учествува целосно во Европската унија, како што треба како полноправна членка”. И ова може да доведе до многу штетна ситуација и за Европската унија и за Полска и полскиот народ.
Кнаус рече дека сценариото е „полошо од Брегзит” во смисла дека може да доведе до распад на правниот поредок на ЕУ.
Кои ќе бидат следните потези на Варшава?
Полската влада допрва треба да ја објави одлуката во Journal of Laws, што е неопходен чекор за одлуката да стапи на сила. Иако ова обично се прави во рок од неколку дена, на владата и беа потребни три месеци да ја објави контроверзната судска одлука минатиот октомври за забрана на легален абортус во земјата.
„Можно е полската влада сега да се воздржи од објавување на оваа одлука и да испрати порака до Комисијата, ве молиме повлечете се или ќе го објавиме ова и ќе го потпалиме правниот ред во ЕУ”, рече Јарачевски.
„Мислам дека полската влада и полскиот премиер реагираа претерано. Некои луѓе во полската влада можеби мислат дека ова се тврдокорни тактики што ќе ја натераат Европската комисија да го повлече и отклучи фондот за опоравување.Но, мислам дека тие масовно ги потценија можните правни и политички последици од оваа одлука”.
Еден исклучително важен настан што треба да го следи Варшава е како полските судии ќе реагираат на одлуката, рече Јарачевски.
„Една многу важна работа што треба да се следи сега е како и што ќе направат полските судии, не само во Варшава, туку и во малите градови, дали ќе имаат интегритет и храброст да се борат против одлуката на полскиот Уставен суд и да го почитуваат владеењето на Правото на ЕУ, и покрај опасноста од дисциплинска постапка против нив, и покрај опасноста да биде заплашено и малтретирано од владата. И ова има многу сериозно влијание врз индивидуалната храброст на овие луѓе”.